Turbokompresor

Mechanismus skládající se z turbíny a kompresoru. Turbína je zabudovaná do výfukového potrubí a kompresor na vstupu vzduchu do motoru. Celý mechanismus zvyšuje množství vzduchu vstupujícího do motoru a tím i jeho výkon.

Motor bez kompresoru nasává vzduch přirozeně, do motoru s kompresorem vzduch vniká pod tlakem. Rozdíl je významný, neboť síla exploze (potažmo výkon) je přímo závislá na množství vzduchu, jež vniká do spalovací komory. Ke stlačení nasávaného vzduchu využívá turbokompresor síly výfukových plynů prostřednictvím turbíny umístěné ve výfukovém potrubí. Tato turbína je hřídelí spojena s kompresorem na vstupu do motoru, který vhání vzduch do motoru pod zvýšeným tlakem. Čím větší je množství vzduchu na vstupu, tím větší je na výstupu. Regulaci celého mechanismu zajišťuje obtokový kanál, který odvádí přebývající výfukové plyny.

Výhodou je zvýšení výkonu a snížení spotřeby při zachování stejného zdvihového objemu. Turbokompresor zvyšuje účinnost spalovacích motorů, výkon vznětových motorů se tak svým charakterem přibližuje motorům zážehovým.