Bezpečnost v tunelech

Tento článek jsme převzali z webu http://auto.impuls.cz/. Je to kromě soupisu vážných nehod v tunelech také návod, jak se chovat, když se do nějaké nepříjemnosti v tunelu dostanete. Pár pravidel neuškodí znát, správná reakce na situaci může zabránit i tragédii.

NEHODY V TUNELECH

I. Chronologie: Vážné dopravní nehody v tunelech

4. června 2005 Francie, Itálie:
Ve 13 km dlouhém alpském tunelu Fréjus, který spojuje Francii a Itálii, začala v sobotu 4. června 2005 z automobilu převážejícího pneumatiky unikat nafta. Kamion se vzňal. Dva lidé, oba Slováci, při tragédii zemřeli, udusili se nedaleko od východu z tunelu. Dvacet lidí bylo přiotráveno kouřem. Teplota v tunelu přesáhla 1000 stupňů Celsia. To bránilo záchranným pracím, dokonce se žárem zřítila část stropu tunelu. Celkem deset kilometrů tunelu bylo poničeno; oprava bude trvat zřejmě několik měsíců.

14. dubna 2004 Švýcarsko:
300 m od výjezdu z tunelu Baregg (A 1 mezi Zurichem a Basilejí) plně naložený nákladní vůz v plné rychlosti narazil do osobního automobilu a dalších dvou nákladních aut, které se převrátily. Osobní automobil začal hořet, oheň přeskočil na nákladní vůz. Řidič osobního automobilu zemřel, 5 osob bylo vážně zraněno. Další tragická nehoda nastala na Velikonoční pondělí – motocyklista byl sražen a přejet autem.

16. dubna 2003 Švýcarsko:
Tunel Gotthard – došlo ke kolizi italského nákladního auta s německým osobním. Řidič osobního auta na místě zemřel, 4 spolucestující a řidič nákladního vozu byli těžce zraněni. Nákladní auto bylo vrženo do protisměru.

24. října 2001 Švýcarsko:
Gotthard tunel (A 2 mezi Göschenen a Airolo) – vznikl požár, který zapříčinila kolize dvou nákladních aut. Při této katastrofě přišlo o život 11 lidí.

17. října 2001 Dánsko:
Guldborgsund tunel (mezi Kodaní a Rödby) narazilo v mlze nákladní auto do osobního a tím způsobilo řetězovou dopravní nehodu. 5 mrtvých, 9 těžce zraněných.

31. srpna 2001 Rakousko:
Tři tunelové nehody v týž den zapříčinily dvě úmrtí a devět zranění.

26. srpna 2001 Švýcarsko:
Tunel Gotthard (A 2 mezi Göschenen a Airolo) – 6 vážně zraněných.

13. srpna 2001 Rakousko:
Poblíž Klagenfurtu italský autobus s 30 poutníky narazil do portálu Reigersdorfského tunelu. 24 vážně zraněných.

8. srpna 2001 Rakousko:
Tunel Amberg – kolize rakouského autobusu a rakouské dodávky. Došlo k hromadné havárii. 3 úmrtí, mnoho zraněných.

6. srpna 2001 Rakousko:
Gleinalm tunel (A 9 u Gratzu) – kolize dvou osobních automobilů, které začaly hořet. 5 mrtvých, 4 těžce zranění (včetně malých dětí).

12. dubna 2001 Rakousko:
Helbersberg tunel – hromadná kolize – 2 úmrtí, 10 zraněných.

11. listopadu 2000 Rakousko:
Kaprun – lyžařský areál – kabina vedoucí tunelem – zkrat ve vytápěcím systému – zmařeno 155 životů včetně dětí a mladistvých.

24. března 1999 Francie, Itálie:
Belgické nákladní auto naložené moukou a margarínem začalo hořet v tunelu Mont Blanc. Oheň zavinil nedopalek cigarety. Oheň se šířil velmi rychle, jeho likvidace trvala 24 hodin. 39 lidí přišlo o život.

18. listopadu 1996 Eurotunel:
Nákladní automobil ve vlaku začal hořet. Trvalo 5 hodin, než dostali hasiči požár pod kontrolu. Okolo 30 pasažérů vlaku utrpělo vážnou otravu kouřem.

II. Pravidla správného chování v tunelech

Za normálních podmínek:
  • než vjedete do tunelu, zkontrolujte, zda máte dostatek pohonných hmot
  • pozorně si všimněte dopravních značek a dopravních světel, která jsou na portále
  • nalaďte si dopravní rozhlasovou stanici
  • rozsviťte světla
  • odložte sluneční brýle
  • v tunelu dodržujte bezpečnou vzdálenost od auta před vámi (větší než v normálním provozu)
  • nepřekračujte předepsanou rychlost
  • sledujte, kde jsou umístěny únikové východy, odpočívadla, hasicí přístroje
  • ve dvouproudových tunelech používejte správný pruh, nikdy nepřejíždějte přes prostřední pruh
  • nikdy se s vozidlem neotáčejte do protisměru a bezdůvodně nezastavujte
Při kongesci (zácpě):
  • jakmile se k ní přibližujete, rozsviťte varovná světla
  • zajeďte k pravému okraji a zastavte v dostatečné vzdálenosti za autem před vámi
  • jestliže dojde k zastavení kolony, vypněte motor
  • zůstaňte ve vozidle, pokud nedostanete jiný pokyn
  • naslouchejte oznámení dopravního rádia, respektujte informace či instrukce, které obdržíte od tunelové služby
Při poruše vozidla:
  • zapněte varovná světla
  • pokud je to možné, zajeďte s vozidlem na odstavné místo
  • vypněte motor
  • kontaktujte tunelovou službu; pokud použijete nouzový telefon, většinou se ihned zapne kamerová aktivace; ochranné aktivity tunelové služby následují
  • vraťte se do vozidla a vyčkejte příjezdu asistenční služby
Při nehodě:
  • zapněte varovná světla
  • zajeďte k pravému okraji a zastavte v dostatečné vzdálenosti za autem před vámi
  • vypněte motor
  • kontaktujte tunelovou službu; pokud použijete nouzový telefon, většinou se ihned zapne kamerová aktivace; ochranné aktivity tunelové služby následují
  • pokud je to možné, poskytněte první pomoc zraněným
Při vzniku požáru:
Váš vůz začal hořet:
- pokud je to možné, vyjeďte z tunelu, pokud to není možné, snažte se zajet na pravou stranu
Jiný vůz začal hořet:
- zajeďte na odstavné místo na pravé straně a zastavte v dostatečné vzdálenosti od vozidla před vámi
V obou případech:
- zapněte varovná světla, vypněte motor
- najděte nejbližší nouzovou stanici a kontaktujte tunelovou službu; při použití nouzového telefonu se většinou ihned zapne kamerová aktivace; následně zasahuje tunelová služba
- pokud možno zlikvidujte oheň co nejdříve, hasicí přístroje naleznete v lokalitách u nouzových telefonů
- pokud je to možné, poskytněte první pomoc zraněným,
- platí pravidlo: pokud je v tunelu viditelný kouř nebo oheň, snažte se dostat co nejdříve k nouzovým východům nebo přímo k východu.

III. Jak je třeba ovlivnit bezpečnost v tunelech


Opatření, která by měla být přijata v krátké době:
- motoristé musí dostat více informací o bezpečnosti, především o tom, jak se chovat v tunelu, a to informace jak všeobecné, tak specifické, týkající se bezpečného vybavení a příslušenství (nouzové východy, nouzové telefony, hasicí přístroje, únikové východy apod.) tunelů
- orientace v tunelech může být zlepšena čistými tunelovými stěnami, vhodným osvětlením a vodorovným značením
- bezpečná vzdálenost mezi dopravními prostředky jedoucími v tunelu musí být samozřejmostí
- motoristé musí být předem informováni o uzavření některých tunelů, a to odpovídajícími značkami, včetně značek, které vyznačí směr objížďky
- únikové cesty a nouzové východy musí být zřetelně označeny
- vozidla s nebezpečným nákladem mohou tunely projíždět pouze řádně označené a eventuálně s doprovodem a musí mít dostatečný odstup vzdálenostní i časový
- bezpečnost v každém tunelu musí být detailně posouzena nezávislými experty

Opatření, která by měla být přijata ve střednědobém termínu v průběhu 10 let:
- piktogramy pro jednotlivé situace (např. práce na silnici, nehoda, požár) by měly být odsouhlaseny a následně užívány jednotně na mezinárodní úrovni
- dopravní stagnaci (dopravní síť, zácpa), většinou v tunelech s hustým provozem, musí být zabráněno použitím vhodných prostředků dopravního managementu
- komunikace musí být zlepšena: dostatek informací v dopravních rádiích se musí stát standardní pro různé situace (nehoda, uzávěra, požár) a v různých jazykových mutacích. Tlampače by měly být umístěny na viditelných místech, a to i na únikových cestách apod. Nouzové telefony by měly být instalovány v krátkých vzdálenostech
- videopozorovací zařízení by měla být vylepšena: vzdálenosti mezi kamerami by se měly zkrátit a pokud to bude nutné, kamera by měla být automaticky zobrazována na alarm monitoru; automatické nahrávání dat
- ventilační zařízení musí být pravidelně kontrolována
- odstavné plochy / únikové východy musí být instalovány blízko sebe ve všech tunelech, především v těch, kde dosud žádné nejsou
- všechny tunely, které jsou delší než 1000 m musí být vybaveny automatickým požárním alarm systémem. Detektory na oheň by měly být zlepšeny, např. kombinovanými systémy (teplotní detektory v kombinaci se zařízením na viditelnost apod.)
- únikové východy musí být označeny (např. LED světly) tak, aby byly viditelné i když je v tunelu kouř
- existující únikové chodby musí být spojeny s venkovními únikovými cestami
- únikové a vyprošťovací cesty musí být vybudovány: musí být vystavěny doplňkové štoly. Hlavní chodby musí vést do existujících suplujících chodeb, a to v krátkých vzdálenostech za sebou (podpůrné konvertující chodby)
- hasící vybavení by se mělo vylepšit a výcvik příslušných zaměstnanců tunelové služby a hasičů by měl probíhat za reálných podmínek (pokud možno skutečné hašení požáru v tunelu)
- měla by být zřizována kontrolní tunelová centra řízená vycvičeným personálem
- bezpečnostní technik musí být schopen zajistit následující úkoly:
1. průběžně aktualizovat a synchronizovat bezpečnostní plány
2. plnit pravidelně bezpečnostní povinnosti včetně záchranářských aktivit
3. průběžně zvyšovat své osobní profesní dovednosti
4. vyhodnocovat nehody a požáry

Zdroj: Euro Test (výzkum pro FIA); ÚAMK