Bezpečnost v tunelechTento článek jsme převzali z webu http://auto.impuls.cz/. Je to kromě soupisu vážných nehod v tunelech také návod, jak se chovat, když se do nějaké nepříjemnosti v tunelu dostanete. Pár pravidel neuškodí znát, správná reakce na situaci může zabránit i tragédii. NEHODY V TUNELECHI. Chronologie: Vážné dopravní nehody v tunelech4. června 2005 Francie, Itálie: 14. dubna 2004 Švýcarsko: 16. dubna 2003 Švýcarsko: 24. října 2001 Švýcarsko: 17. října 2001 Dánsko: 31. srpna 2001 Rakousko: 26. srpna 2001 Švýcarsko: 13. srpna 2001 Rakousko: 8. srpna 2001 Rakousko: 6. srpna 2001 Rakousko: 12. dubna 2001 Rakousko: 11. listopadu 2000 Rakousko: 24. března 1999 Francie, Itálie: 18. listopadu 1996 Eurotunel: II. Pravidla správného chování v tunelechZa normálních podmínek:
Váš vůz začal hořet: - pokud je to možné, vyjeďte z tunelu, pokud to není možné, snažte se zajet na pravou stranu Jiný vůz začal hořet: - zajeďte na odstavné místo na pravé straně a zastavte v dostatečné vzdálenosti od vozidla před vámi V obou případech: - zapněte varovná světla, vypněte motor - najděte nejbližší nouzovou stanici a kontaktujte tunelovou službu; při použití nouzového telefonu se většinou ihned zapne kamerová aktivace; následně zasahuje tunelová služba - pokud možno zlikvidujte oheň co nejdříve, hasicí přístroje naleznete v lokalitách u nouzových telefonů - pokud je to možné, poskytněte první pomoc zraněným, - platí pravidlo: pokud je v tunelu viditelný kouř nebo oheň, snažte se dostat co nejdříve k nouzovým východům nebo přímo k východu. III. Jak je třeba ovlivnit bezpečnost v tunelechOpatření, která by měla být přijata v krátké době: - motoristé musí dostat více informací o bezpečnosti, především o tom, jak se chovat v tunelu, a to informace jak všeobecné, tak specifické, týkající se bezpečného vybavení a příslušenství (nouzové východy, nouzové telefony, hasicí přístroje, únikové východy apod.) tunelů - orientace v tunelech může být zlepšena čistými tunelovými stěnami, vhodným osvětlením a vodorovným značením - bezpečná vzdálenost mezi dopravními prostředky jedoucími v tunelu musí být samozřejmostí - motoristé musí být předem informováni o uzavření některých tunelů, a to odpovídajícími značkami, včetně značek, které vyznačí směr objížďky - únikové cesty a nouzové východy musí být zřetelně označeny - vozidla s nebezpečným nákladem mohou tunely projíždět pouze řádně označené a eventuálně s doprovodem a musí mít dostatečný odstup vzdálenostní i časový - bezpečnost v každém tunelu musí být detailně posouzena nezávislými experty Opatření, která by měla být přijata ve střednědobém termínu v průběhu 10 let: - piktogramy pro jednotlivé situace (např. práce na silnici, nehoda, požár) by měly být odsouhlaseny a následně užívány jednotně na mezinárodní úrovni - dopravní stagnaci (dopravní síť, zácpa), většinou v tunelech s hustým provozem, musí být zabráněno použitím vhodných prostředků dopravního managementu - komunikace musí být zlepšena: dostatek informací v dopravních rádiích se musí stát standardní pro různé situace (nehoda, uzávěra, požár) a v různých jazykových mutacích. Tlampače by měly být umístěny na viditelných místech, a to i na únikových cestách apod. Nouzové telefony by měly být instalovány v krátkých vzdálenostech - videopozorovací zařízení by měla být vylepšena: vzdálenosti mezi kamerami by se měly zkrátit a pokud to bude nutné, kamera by měla být automaticky zobrazována na alarm monitoru; automatické nahrávání dat - ventilační zařízení musí být pravidelně kontrolována - odstavné plochy / únikové východy musí být instalovány blízko sebe ve všech tunelech, především v těch, kde dosud žádné nejsou - všechny tunely, které jsou delší než 1000 m musí být vybaveny automatickým požárním alarm systémem. Detektory na oheň by měly být zlepšeny, např. kombinovanými systémy (teplotní detektory v kombinaci se zařízením na viditelnost apod.) - únikové východy musí být označeny (např. LED světly) tak, aby byly viditelné i když je v tunelu kouř - existující únikové chodby musí být spojeny s venkovními únikovými cestami - únikové a vyprošťovací cesty musí být vybudovány: musí být vystavěny doplňkové štoly. Hlavní chodby musí vést do existujících suplujících chodeb, a to v krátkých vzdálenostech za sebou (podpůrné konvertující chodby) - hasící vybavení by se mělo vylepšit a výcvik příslušných zaměstnanců tunelové služby a hasičů by měl probíhat za reálných podmínek (pokud možno skutečné hašení požáru v tunelu) - měla by být zřizována kontrolní tunelová centra řízená vycvičeným personálem - bezpečnostní technik musí být schopen zajistit následující úkoly: 1. průběžně aktualizovat a synchronizovat bezpečnostní plány 2. plnit pravidelně bezpečnostní povinnosti včetně záchranářských aktivit 3. průběžně zvyšovat své osobní profesní dovednosti 4. vyhodnocovat nehody a požáry Zdroj: Euro Test (výzkum pro FIA); ÚAMK |